Duża część właścicieli przedsiębiorstw jest przekonana, że posiadanie pieczątki firmowej to kwestia obowiązkowa, bezwzględnie warunkowana przez polskie prawo. W końcu, jak przedsiębiorca mógłby zawierać wiążące umowy czy wystawiać poprawne faktury, jeżeli nie posiada stempla? Przekonaj się, czy posiadanie pieczątki firmowej rzeczywiście jest obowiązkowe. Ostrzegamy jednak – odpowiedź może Cię zaskoczyć. 

Pieczątka firmowa – co na ten temat mówi prawo?

Ta informacja wywołuje spore zdziwienie na twarzach wielu przedsiębiorców: w Polsce nie istnieje żaden przepis, który zobowiązywałby właściciela firmy do posiadania pieczątki firmowej. Jedynym wymaganym sposobem poświadczania ważności różnego rodzaju dokumentacji jest podpis przedsiębiorcy.

Tyle w teorii. Jak to wygląda w praktyce? Na większości druków urzędowych, do których wypełniania zobowiązani są przedsiębiorcy, widnieje pole pieczątka. Jeżeli pozostawisz to miejsce puste, żaden urzędnik nie może wymagać od Ciebie dokonania korekty i postawienia we wskazanym miejscu stempla. Przynajmniej teoretycznie. J

Jak to wygląda w praktyce?

W przypadku pieczątek firmowych, podobnie jak i w wielu innych kwestiach związanych z prowadzeniem działalności, sprawdza się powiedzenie, że teoria sobie, a życie sobie. 

Niestety, wielu urzędników czy kontrahentów, z którymi podpisywane są umowy, nie ma świadomości tego, że pieczątka firmowa jest rzeczą nieobowiązkową. Jeżeli trafisz na wyjątkowo upartego partnera do rozmów, prawdopodobnie w żaden sposób nie będziesz w stanie przekonać go, że prawo jest po Twojej stronie.

Jeszcze innym problemem jest zawieranie umów z instytucjami bankowymi czy ubezpieczeniowymi. Większość z nich wymaga od przedsiębiorców posiadania pieczątki firmowej. Jeżeli nie będziesz w stanie jej przedstawić, pracownik może odmówić udzielenia Ci kredytu, założenia konta czy sprzedania polisy ubezpieczeniowej.

Pieczątka firmowa – najlepsze rozwiązanie

Jak widać, pieczątka firmowa, chociaż nie jest obowiązkowa, okazuje się bardzo przydatna. Aby nie utrudniać sobie życia (które dla przedsiębiorców i tak łaskawe zwykle nie jest J), zdecydowanie lepiej jest ją posiadać.

Aby pieczątka spełniała wymogi firmowej, wystarczy, że będzie zwierała nazwę przedsiębiorstwa, numer NIP oraz adres siedziby. W przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, na pieczątce powinieneś umieścić również numer KRS oraz informację dotyczącą wysokości kapitału zakładowego. 

To, czy zamieścisz na pieczątce firmowej dodatkowe informacje, takie jak numer telefonu, e-mail czy numer konta bankowego, zależy już tylko od Ciebie.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *